Współczesne normy i standardy w branży motoryzacyjnej

WSPÓŁCZESNE NORMY I STANDARDY W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ

13/08/18

Przemysł
Motoryzacja
QHSE

Share

Dzisiejszy rynek motoryzacyjny, coraz bardziej skonsolidowany między największymi graczami, stawia swoim uczestnikom bardzo wysokie wymagania. Dotyczą one zarówno systemów zarządzania jakością, ryzykiem, jak i konieczności sprostania oczekiwaniom klientów. Konsolidacji oraz ujednolicaniu podlegają także normy, dzięki czemu stają się obowiązujące
i respektowane na całym świecie
, także przez rożnych producentów na codzień konkurujących ze sobą i zabiegających o tego samego klienta. O zawiłościach obecnego świata czterech kółek, certyfikatach, normach i standardach opowiemy podczas III już edycji Forum Branży Motoryzacyjnej Bureau Veritas, 27-28 września 2018 r. w Dąbrowie Górniczej.

Centralizacja oraz globalizacja w branży motoryzacyjnej doprowadziły do sytuacji gdzie na rynku pozostało już właściwie tylko kilku głównych graczy. Coraz częściej słyszymy o wielkich przejęciach, jak to w ubiegłym roku, kiedy francuski koncern PSA kupił od grupy General Motors Opla. Coraz mniej ludzi orientuje się do kogo właściwie należą poszczególne marki, które jeszcze do niedawna kojarzyliśmy z ich krajami macierzystymi. Dzisiaj w ramach jednej grupy połączonych jest wiele firm, np. grupa Volkswagen AG skupiająca w sobie m.in. takie brandy jak VW, Audi, Skoda, Bentley, Porsche, MAN, współpracujące ściśle ze sobą, także w ramach dostawców i usługodawców.

Aby cała grupa mogła korzystać z tych samych zasobów pojawiają się wspólne wymagania specyficzne klienta. Dla VW jest nim FormelQ, a dla producentów z rynku niemieckiego powstało zrzeszenie branży motoryzacyjnej precyzujące i dokumentujące ich wymagania – VDA (niem. Verband der Automobilindustrie, czyli Związek Przemysłu Samochodowego). Specyficzne wymagania klienta są dziś niezmiernie ważne, ze względu na powiązanie ich z wymogami dotyczącymi systemów zarządzania jakością. Znajdziemy do nich odniesienie w wielu punktach norm IATF (Międzynarodowego Zespołu Operacyjnego dla Przemysłu Motoryzacyjnego) czy nawet ISO 9001. 

Obecnie każdy z dużych producentów samochodów, autobusów, czy choćby maszyn rolniczych
i przemysłowych, tworzy sprecyzowane wymagania opisujące wytyczne, które dostawcy winni spełniać przy współpracy z danym producentem – OEM’em (ang. Original Equipment Manufacturer, czyli producentem oryginalnego wyposażenia). Firmy od lat kooperujące z OEM jako TIER1 (bezpośredni dostawca) czy TIER 2 (drugi w łańcuchu poddostawca) znają te wymagania, ich personel jest odpowiednio przeszkolony i wyposażony w stosowną wiedzę. Jednak problematyka jest znacznie bardziej złożona, nowe wymagania normy IATF w wielu przypadkach odnoszą się do konkretnych zagadnień czy tematów, a powiązanie normy IATF choćby z wymaganiami VDA staje się nie lada wyzwaniem.

Wymagania Specyficzne Klienta (ang. CSR – Customer Specific Requirements):
część dostawców  branży motoryzacyjnej wie gdzie te wymagania znaleźć jednak w wielu przypadkach nie zawsze wiedzą
jak je zastosować, jak dokładnie zinterpretować ich treść i wymagania.  Na zbliżającym się Forum Branży Motoryzacyjnej (wrzesień br.)
po raz kolejny przybliżymy to zagadnienie od strony praktycznej.

Nowe wydanie IATF w znaczący sposób podkreśla istote zagadnienie jakim jest ryzyko. Zarządzanie ryzykiem, tworzenie planów awaryjnych jest dziś ściśle powiązane z wymaganiami specyficzymi klientów oraz z wymogami systemowymi opisanymi w ISO 9001 czy już szerzej w IATF. Obecnie największym wyzwaniem nie jest przygotowanie dokumentacji systemowej opartej na normach IATF czy ISO 9001, ale dostosowanie tej dokumentacji również do wymagań klientów.

„Podczas trzeciej edycji Forum Branży Motoryzacyjnej organizowanego przez Bureau Veritas postaramy sie przybliżyć i omówić zagadnienia związane z wymaganiami IATF względem norm VDA. Poruszymy problematykę audytowania systemów, jakości procesów i produktów w oparciu i relacji do specyficznych wymagań klienta oraz pokażemy powiązania między wymogami systemowymi. Omówimy także tematykę bezpiecznego użytkowania maszyn oraz dostosowania parku maszynowego do wymagań polskiego prawa. Zrozumienie tych wszystkich zawiłości prawnych
i systemowych jest tym bardziej istotne, że już około 80 proc. polskich firm działających w branży motoryzacyjnej związanych jest z rynkiem niemieckim, a liczba ta z roku na rok rośnie. Dlatego też do udziału w organizowanym przez nas Forum zapraszamy bardzo szeroko pojęte grono: właścicieli firm motoryzacyjnych, audytorów, kierowników i specjalistów ds. BHP, kierowników produkcji a także  konstruktorów oraz projektantów maszyn i urządzeń”
– mówi Bartosz Kubyszek, audytor i trener branży motoryzacyjnej Bureau Veritas Polska.

„Jednym z istotnych aspektów, o których była mowa podczas drugiej edycji Forum, były szkolenia dotyczące specyficznych wymagań klienta, czy narzędzi stosowanych i opisanych w IATF.  Obecnie Bureau Veritas aktualnie rozszerza swoją ofertę szkoleniową dla rynku motoryzacyjnego  o tematykę dostosowaną do aktualnych potrzeb klientów i oczekiwań tej branży” – dodaje Bartosz Kubyszek.

Serdecznie zapraszamy do Dąbrowy Górniczej, już 27-28 września!
Więcej o III Forum Branży Motoryzacyjnej Bureau Veritas

Udostępnij

Share